Współpraca z byłym pracownikiem w modelu B2B: zalety i wady tego rozwiązania

Zatrudnianie pracowników w oparciu o umowę o pracę jest na tyle kosztowne, że coraz więcej przedsiębiorców rozważa przejście na inny model współpracy. Tutaj prym wiedzie układ B2B, który polega na tym, że firma zleca różne prace innemu przedsiębiorcy – do niedawna będącemu jej pracownikiem etatowym. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, ale także istotne wady. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, czy współpraca z byłym pracownikiem w modelu B2B jest dobrym wyborem dla Ciebie.

Wiele zalet…

Największą korzyścią wynikającą ze współpracy z samozatrudnionym „pracownikiem” jest znacznie niższy koszt dla przedsiębiorcy. Nie obchodzi Cię już ani ZUS, ani ubezpieczenie etatowca. Wykonawca usługi wystawia Ci fakturę, która stanowi Twój koszt uzyskania przychodu. Z finansowego punktu widzenia to opłaca się o wiele bardziej niż klasyczna umowa, nawet cywilnoprawna. Ponadto model rozliczeń jest znacznie łatwiejszy. Faktura, zapłata, kolejne zlecenie itd.

Kolejną zaletą takiej współpracy jest fakt, iż „odpadają” Ci wszystkie obowiązki pracodawcy. Nie musisz się już martwić, że pracownik przedstawi Ci zwolnienie lekarskie, że będzie chciał skorzystać z urlopu wypoczynkowego, że trzeba będzie zafundować mu szkolenia i badania itd.

Współpraca w modelu B2B to również świetne rozwiązanie w momencie, gdy nie możesz już sobie pozwolić na dalsze przekazywanie zleceń byłemu pracownikowi, obecnie będącemu przedsiębiorcą. Kryzys w branży? Po prostu zrywasz współpracę, bez żadnych konsekwencji, okresu wypowiedzenia, wypłacania odprawy.

…ale są i wady

Przede wszystkim musisz pamiętać, że osoba samozatrudniona nie jest już Twoim pracownikiem, a więc nie jesteś jej bezpośrednim przełożonym. Co za tym idzie, nie masz prawa wydawać jej poleceń, kontrolować jej czasu pracy czy wpływać na metody realizacji zlecenia. Dla Ciebie liczy się wyłącznie efekt.

Co za tym idzie, model współpracy B2B nie daje Ci prawa do wyłączności. Były pracownik, obecnie będący przedsiębiorcą, może wykonywać zlecenia dla innych firm, także Twojej konkurencji – no chyba, że ustalicie inaczej i zawrzecie to w stosownej umowie. Licz się zatem z tym, że gdy biznes pracownika się rozwinie, to on może Ci podziękować za dalszą współpracę i nie będziesz mógł nic na to poradzić.

Jak widać współpraca z byłym pracownikiem w modelu B2B nie jest tak idealnym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Owszem, jest to najlepszy sposób na ograniczenie kosztów działalności. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie wszyscy pracownicy chętnie przejdą na samozatrudnienie, rezygnując tym samym z etatowych przywilejów.

Porada: Sprawdź jak skutecznie reklamować firmę... tutaj →
szczegółowy plan działań

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Poradniki dla firm1
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.