Jakie błędy w zarządzaniu czasem popełniają przedsiębiorcy?

Mateusz Rąbalski
05.08.2019

I znów się nie udało. Miałeś świetnie zaplanowany dzień, ale jednak pewne obowiązku muszą poczekać do jutra, bo zwyczajnie się nie wyrobiłeś. Problem w tym, że taka sytuacja powtarza się nagminnie. To ewidentny sygnał świadczący o tym, że popełniasz proste błędy w zarządzaniu czasem, co jest dość charakterystyczne dla przedsiębiorców – zwłaszcza będących jedynymi pracownikami w swoich firmach. Te błędy wymieniamy w naszym poradniku. Staraj się ich unikać, a od razu zauważysz poprawę.

Praca non stop

Każdy organizm ma swoje granice i nawet jeśli jesteś typem supermena, to prędzej czy później odczujesz negatywne skutki pracy na zbyt wysokich obrotach. To samonakręcająca się spirala: wydłużasz dzień pracy, by podołać wszystkim obowiązkom, ale z czasem ich przybywa, więc znów dokładasz sobie jeszcze jedną godzinkę w biurze. Nagle odkrywasz, że doba jest jednak za krótka. Nie dosypiasz, narasta w Tobie frustracja, jesteś o krok od wypalenia zawodowego. Nic dziwnego, że już dawno nie radzisz sobie z zarządzaniem czasem – zwłaszcza prywatnym, którego praktycznie nie masz.

Dostępność przez całą dobę

Fajnie, że umożliwiłeś klientom kontaktowanie się z Twoją firmą przez całą dobę, ale czy naprawdę tylko Ty musisz odbierać telefony i odpisywać na maile? Przecież to skrajny absurd. Takie podejście powoduje, że coraz trudniej jest Ci zarządzać czasem, bo doba nie jest z gumy. W końcu dochodzi do sytuacji, w której mógłbyś pracować praktycznie bez przerwy, a i tak się ze wszystkim nie wyrobisz.

Zbyt napięty plan dnia

Rozpisujesz sobie każdy dzień co do minuty? Niby fajnie, ale co dzieje się w momencie, gdy coś nie idzie po Twojej myśli i musisz przesunąć obowiązki? Zgadujemy, że robisz się nerwowy, zjada Cię stres, a gdy już w końcu uda Ci się wyjść z biura, jesteś podminowany, fukasz na rodzinę i marzysz tylko o tym, żeby pójść spać. Jak długo tak wytrzymasz?

Rozpoczynanie dnia od wygrzebania się z dokumentów

To zawsze wynik złego planowania, chaosu i niepoprawnego zarządzania czasem. Skoro nie zdążyłeś uporządkować dokumentów przed wyjściem z biura, to znaczy, że nie wyrabiasz się ze swoimi obowiązkami – a utrzymanie porządku w papierach jest podstawą bycia przedsiębiorcą. Planuj więc dzień w taki sposób, aby zawsze na około pół godziny przed wyjściem do domu mieć czas na przejrzenie dokumentów, uszeregowanie ich na biurku od najpilniejszych do tych mało istotnych i zrobienie porządku na pulpicie komputera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie