Sprawy HR należą do tej grupy obowiązków, których polscy przedsiębiorcy szczerze nie znoszą – a już zwłaszcza wtedy, gdy muszą się nimi zajmować osobiście. Masz tak samo? W takim razie czas najwyższy na uproszczenie spraw HR w firmie. Jak to zrobić? Po prostu wykorzystaj nasze wskazówki.
Od tego trzeba zacząć. Jeśli dziś toniesz w dokumentach mających związek ze sprawami HR, w tym w różnego rodzaju wnioskach, podaniach, kwestionariuszach i zaświadczeniach, to przestań się tak męczyć. Wprowadź w firmie zasadę obowiązkowego obiegu cyfrowego dokumentów, które można udostępnić w intranecie (wcześniej oczywiście inwestując w takie rozwiązanie).
Jeśli masz w firmie dział HR, a mimo to codziennie odbierasz telefony i maile od pracowników z prośbą o np. przesłanie wniosku, „klepnięcie” urlopu itd., to coś tutaj ewidentnie nie gra. Każdy pracownik powinien otrzymać bezpośredni namiar na osoby z działu HR, które są odpowiedzialne za załatwianie takich spraw.
Dobrym pomysłem może być też uruchomienie wewnętrznego chatu, który będzie pełnić funkcję helpdesku HR dla pracowników.
Skoro sprawy HR w firmie tak mocno Cię angażują, to najwyraźniej w firmie nie ma odpowiedniej kultury organizacyjnej. Możesz to zmienić poprzez opracowanie szczegółowej instrukcji postępowania dla pracowników. Zawrzyj w niej takie informacje, jak numer kontaktowy do działu HR, wyszczególnij sytuacje, w których pracownik nie powinien angażować w swoje problemy bezpośredniego przełożonego itd.
Problemy z HR-em w firmie bardzo często ujawniają się na etapie rekrutowania nowych pracowników. Jeśli jest to dla Ciebie koszmarny czas, kiedy nie możesz się skupić na niczym innym, to rekrutacja z całą pewnością kuleje.
Rozważ opracowanie szczegółowej polityki rekrutacyjnej, z podzieleniem obowiązków pomiędzy poszczególnych pracowników. Na dłuższą metę dobrym pomysłem będzie natomiast skorzystanie z pomocy zewnętrznej agencji HR, która kompleksowo zajmie się całym procesem rekrutacyjnym.