W ostatnich latach notujemy bardzo dynamiczny wzrost płac w sektorze przedsiębiorstw. Presja płacowa ma jednak swoje granice i część pracodawców nie jest już w stanie akceptować żądań swoich pracowników. jeśli jesteś w podobnej sytuacji i właśnie czeka Cię rozmowa z pracownikiem oczekującym podwyżki, to sprawdź, jak mu odmówić, aby nie było to równoznaczne z jego utratą.
Najważniejsze jest to, abyś nie kluczył i nie sięgał po sztampowe powody, dla których odmawiasz pracownikowi podwyżki. Jeśli kondycja finansowa firmy jest zła, to po prostu powiedz prawdę, oczywiście pomijając szczegóły, które nie powinny być przedmiotem firmowych plotek.
Innym sensownym powodem są planowane inwestycje – przy czym pamiętaj, że nie mówimy tutaj o kupieniu sobie nowego luksusowego samochodu, ale o inwestycjach realnie zwiększających konkurencyjność firmy czy poprawiających komfort pracy załogi.
Tutaj znów jednak podkreślamy najważniejszą kwestię: szczerość. Nie obiecuj pracownikowi gruszek na wierzbie, zwłaszcza wtedy, gdy z góry wiesz, że nie będziesz w stanie się z tej obietnicy wywiązać. Jeśli jednak zamrożenie płac rzeczywiście ma charakter przejściowy i wiąże się z inwestycjami, to możesz zadeklarować, że w perspektywie na przykład najbliższego roku sam wyjdziesz z propozycją zwiększenia wynagrodzeń.
Satysfakcję pracownikowi może zapewnić nie tylko oczekiwana przez niego podwyżka, ale również różnego rodzaju benefity, które będą pełnić funkcję substytutu wzrostu wynagrodzenia. Dla firmy jest to mniejsze obciążenie finansowe, natomiast dla pracownika realna korzyść. Przykładem może być np. rozszerzenie pakietu prywatnego ubezpieczenia, przyznanie samochodu służbowego bez limitu wykorzystania czy zwrot kosztów dojazdów do pracy.
Na koniec ważna rada: nie kręć. Jeśli nie chcesz dać pracownikowi podwyżki dlatego, że go nie cenisz, to lepiej jest powiedzieć mu to wprost niż kluczyć, że np. firma zamraża płace do odwołania. Pracownik na pewno szybko dowie się, że wprowadziłeś go w błąd, ponieważ dałeś podwyżkę komuś innemu. To zepsuje relacje oraz może mieć bardzo zły wpływ na wydajność pracownika czy atmosferę w całym zespole.