Co zamiast premii świątecznej, czyli o alternatywnych formach doceniania pracowników

Mariusz Siwko
01.12.2020

Premia jest jednym z najbardziej pożądanych dodatków do pensji. Większość pracowników bardzo na nią liczy, szczególnie w okresie przedświątecznym czy tuż przed wakacjami. Nie każdy pracodawca może sobie jednak na to pozwolić, chociażby z powodu kryzysu gospodarczego czy poczynienia nieudanych inwestycji. Jak zatem docenić pracowników, ale bez wręczania im dodatkowej gotówki? Kilka pomysłów znajdziesz w naszym poradniku.

Wyjazd sponsorowany

Nie musi to być wcale super luksusowy wyjazd w egzotyczne strony świata. Funkcję motywacyjną spełni także wycieczka firmowa na terenie Polski, która jednak będzie ułożona w taki sposób, aby pracownicy rzeczywiście mogli wypocząć i zacieśnić relacje między sobą w ramach strategii team building. Atrakcyjny wyjazd sponsorowany śmiało może być traktowany, jako alternatywa dla premii, zwłaszcza jeśli jego koszt będzie wielokrotnie niższy od wręczenia pracownikom gotówki.

Impreza firmowa

Tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją, jak w przypadku wyjazdu sponsorowanego. Dobrze zorganizowana impreza firmowa świetnie motywuje pracowników oraz pozwala im ocenić pracodawcę, jako atrakcyjnego, dbającego o ich dobre samopoczucie. Jeśli miałbyś np. wręczyć pracownikom po 100 złotych premii świątecznej, to zdecydowanie lepiej będzie zaprosić ich na fajną imprezę – efekt motywacyjny będzie lepszy, a koszt z pewnością zbliżony.

Wartościowe szkolenie

Utarło się, że pracownicy nie znoszą szkoleń, ale to nie jest prawda. Jeśli szkolenie ma dużą wartość, realnie podnosi kompetencje pracownika, pozwala mu dowiedzieć się czegoś nowego i pracować wydajniej, ale bez wydłużania dnia pracy, to będzie ono stanowić świetne narzędzie motywacyjne. A już na pewno w porównaniu ze skromną premią pieniężną czy tym bardziej brakiem jakiejkolwiek formy okresowej gratyfikacji.

Gwarancja zatrudnienia

Zdziwiłbyś się, jak wielu pracowników wręcz marzy o otrzymaniu od pracodawcy gwarancji zatrudnienia – nie tylko w formie umowy o pracę, ale także np. przekazania większych kompetencji czy podpisania długofalowej umowy z kluczowym kontrahentem. Jeśli zapowiesz pracownikom, że w tym roku nie będzie premii, bo firma poczyniła duże inwestycje w rozwój, ale w zamian zagwarantujesz im zatrudnienia i powrót do premii w przyszłym roku, to z pewnością nie będą mocno zawiedzeni (lub łatwiej przełkną tę informację).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie