Premia jest jednym z najbardziej pożądanych dodatków do pensji. Większość pracowników bardzo na nią liczy, szczególnie w okresie przedświątecznym czy tuż przed wakacjami. Nie każdy pracodawca może sobie jednak na to pozwolić, chociażby z powodu kryzysu gospodarczego czy poczynienia nieudanych inwestycji. Jak zatem docenić pracowników, ale bez wręczania im dodatkowej gotówki? Kilka pomysłów znajdziesz w naszym poradniku.
Nie musi to być wcale super luksusowy wyjazd w egzotyczne strony świata. Funkcję motywacyjną spełni także wycieczka firmowa na terenie Polski, która jednak będzie ułożona w taki sposób, aby pracownicy rzeczywiście mogli wypocząć i zacieśnić relacje między sobą w ramach strategii team building. Atrakcyjny wyjazd sponsorowany śmiało może być traktowany, jako alternatywa dla premii, zwłaszcza jeśli jego koszt będzie wielokrotnie niższy od wręczenia pracownikom gotówki.
Tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją, jak w przypadku wyjazdu sponsorowanego. Dobrze zorganizowana impreza firmowa świetnie motywuje pracowników oraz pozwala im ocenić pracodawcę, jako atrakcyjnego, dbającego o ich dobre samopoczucie. Jeśli miałbyś np. wręczyć pracownikom po 100 złotych premii świątecznej, to zdecydowanie lepiej będzie zaprosić ich na fajną imprezę – efekt motywacyjny będzie lepszy, a koszt z pewnością zbliżony.
Utarło się, że pracownicy nie znoszą szkoleń, ale to nie jest prawda. Jeśli szkolenie ma dużą wartość, realnie podnosi kompetencje pracownika, pozwala mu dowiedzieć się czegoś nowego i pracować wydajniej, ale bez wydłużania dnia pracy, to będzie ono stanowić świetne narzędzie motywacyjne. A już na pewno w porównaniu ze skromną premią pieniężną czy tym bardziej brakiem jakiejkolwiek formy okresowej gratyfikacji.
Zdziwiłbyś się, jak wielu pracowników wręcz marzy o otrzymaniu od pracodawcy gwarancji zatrudnienia – nie tylko w formie umowy o pracę, ale także np. przekazania większych kompetencji czy podpisania długofalowej umowy z kluczowym kontrahentem. Jeśli zapowiesz pracownikom, że w tym roku nie będzie premii, bo firma poczyniła duże inwestycje w rozwój, ale w zamian zagwarantujesz im zatrudnienia i powrót do premii w przyszłym roku, to z pewnością nie będą mocno zawiedzeni (lub łatwiej przełkną tę informację).