Ważna zmiana dla pracodawców. Są nowe przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców

Antoni Kwapisz
05.07.2025

1 czerwca 2025 roku weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Jest to zbiór przepisów regulujących zasady zatrudniania cudzoziemców w Polsce, co przecież stało się standardem dla wielu pracodawców. Po szczegóły zajrzyj do naszego artykułu.

Ma być prościej

Nowa ustawa zastąpiła dotychczas obowiązujące przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Cel zmiany jest jeden: chodzi o uproszczenie procedur, ograniczenie nadużyć oraz usprawnienie obsługi spraw przez urzędy, o co od lat apelowali pracodawcy.

Jedną z najważniejszych zmian jest pełna cyfryzacja postępowań związanych z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę. Cały proces, od złożenia wniosku aż po odbiór decyzji, odbywa się teraz przez system teleinformatyczny, w tym przez platformę praca.gov.pl. Elektronicznie prowadzone będą również postępowania odwoławcze. Tutaj obowiązuje jednak 2-letni okres przejściowy na dostosowanie systemów.

Koniec z testem rynku pracy

Nowe przepisy znoszą obowiązek przedstawienia informacji starosty o braku możliwości zatrudnienia Polaka, co było jednym z największych utrudnień dla pracodawców. W efekcie zlikwidowano tzw. test rynku pracy. Pozostawiono jednak pewną furtkę.

W przypadku pogorszenia sytuacji na lokalnym rynku pracy, starosta – na wniosek PUP i po uzyskaniu opinii rady rynku pracy – będzie mógł utworzyć listę zawodów z ograniczeniem zatrudniania cudzoziemców, która po zatwierdzeniu przez wojewodę zostanie wpisana do rejestru.

Dodajmy, że według danych ZUS, na koniec 2024 roku w Polsce pracowało blisko 1,1 miliona cudzoziemców, głównie Ukraińców.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie