Przedsiębiorco, załóż profil zaufany! Jak to zrobić?

Piotr Kowalczyk
14.02.2019

Posiadanie profilu zaufanego bardzo ułatwia załatwienie różnych spraw urzędowych, z czym jest nierozerwalnie związane prowadzenie działalności gospodarczej. Jeśli  wciąż nie masz takiego profilu, to skazujesz się na zupełnie niepotrzebne wizyty w urzędach. Poświęcony na to czas mógłbyś przecież wykorzystać na rzecz swojego biznesu czy rodziny. Jest to dostateczny powód, aby wreszcie założyć swój profil zaufany. Na szczęście nie jest to trudne.

Za pośrednictwem banku

Jest to zdecydowanie najłatwiejszy sposób, z którego skorzystasz, jeśli posiadasz konto w jednym z banków pośredniczących w zakładaniu profilu zaufanego. Obecnie na tej liście znajdują się:

  • PKO BP
  • Inteligo
  • Santander Bank
  • Pekao S.A.
  • mBank
  • ING
  • Millenium
  • Alior Bank
  • Envelo

Po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej wystarczy tylko wypełnić odpowiedni formularz oraz potwierdzić go kodem autoryzującym (zwykle będzie to kod SMS). Procedura nie jest bardziej skomplikowana od tej związanej z wykonaniem przelewu online. Po potwierdzeniu profil zaufany zostanie automatycznie założony, co da Ci dostęp do licznych usług rządowych, np. platformy ePUAP.

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Jeśli masz już kwalifikowany podpis elektroniczny, to możesz założyć profil zaufany bez żadnych pośredników. Problem w tym, że prawdopodobnie go nie masz, a procedura jego uzyskania jest dość kłopotliwa. Aby dysponować kwalifikowanym podpisem elektronicznym trzeba między innymi ponosić dość wysoką opłatę za jego utrzymanie. Jest to główny powód, dla którego zdecydowana większość przedsiębiorców, nie wspominając już o osobach prywatnych, nie ma takiego podpisu.

Punkt potwierdzający

Nie masz konta w żadnym z wymienionych banków i nie dysponujesz kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Nie mamy w takim razie dobrej informacji. Nie uda Ci się założyć profilu zaufanego w całości online. Będziesz musiał się pofatygować do wybranego przez siebie urzędu. Ale po kolei.

Najpierw musisz założyć konto na oficjalnej stronie rządowej. Następnie wypełniasz wniosek, który po przetworzeniu trafia do wskazanego przez Ciebie urzędu. Pozostaje Ci już tylko spotkanie z urzędnikiem, który potwierdzi zadeklarowane dane (musisz mieć przy sobie dowód osobisty). Po podpisaniu przez Ciebie wydrukowanego wniosku będziesz już mógł posługiwać się profilem zaufanym.

Warto poświęcić trochę czasu na założenie profilu zaufanego, bo to przyniesie Ci wymierne korzyści w przyszłości. Przede wszystkim otworzy się przed Tobą możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych w całości online.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie