Jeśli od dawna nie podniosłeś cen w Twoim biznesie, to szanujemy ten romantyzm, ale czas na otrzeźwienie. Musisz zacząć narzucać większe marże, ponieważ konkurencja już to robi, a koszty prowadzenia firmy na pewno w ostatnich latach drastycznie wzrosły. Ile powinna wynieść podwyżka? Najlepiej od razu 100 proc. Brzmi jak szaleństwo? Nic bardziej mylnego. Sprawdź, jakie będą pozytywne efekty tego kroku.
Na pewno masz takich klientów, którzy są z Tobą tylko ze względu na niskie ceny. Jednocześnie tacy klienci z natury są najbardziej roszczeniowi, a ich obsługa zajmuje Ci mnóstwo czasu. Podnieś więc ceny o 100 proc. i bez żadnych wyjaśnień czy negocjacji pozbędziesz się tych klientów, dla których jedynym kryterium wyboru wykonawcy czy dostawcy są niskie stawki. Nie warto mieć ich w swoim portfelu.
Myślisz, że po pozbyciu się niechcianych klientów powstanie gigantyczna wyrwa w firmowym budżecie? Chwilowo pewnie tak, natomiast docelowo zostanie ona załatana przez nowych klientów – o wiele cenniejszych, ponieważ oczekujących przede wszystkim jakości i gotowych za nią dobrze zapłacić.
Pamiętaj, że dla sporej grupy klientów Twoja obecna oferta jest kompletnie nieatrakcyjna właśnie z uwagi na podejrzanie niskie ceny. Podnosząc je o 100 proc. zostaniesz zauważony i z pewnością zaczniesz otrzymywać zapytania od klientów, o których warto się postarać.
Jeśli Twój model biznesowy do tej pory bazował na niskich marżach oraz harówce, by wypracować przyzwoity zysk, to pewnie zdajesz sobie sprawę, że to nie jest przyszłościowe podejście. Podnosząc ceny o 100 proc. zaczniesz pracować o połowę mniej, a jednocześnie utrzymasz lub nawet zwiększysz aktualne przychody. Zostanie Ci więc sporo czasu na myślenie o dalszym rozwijaniu firmy.
Firmy, które mają wyższe ceny, siłą rzeczy osiągają wyższe przychody, które mogą przeznaczać na rozbudowę, wzmocnienie i uatrakcyjnienie marki oraz poprawę warunków zatrudnienia. To w oczywisty sposób powoduje, że firma staje się atrakcyjniejszym pracodawcą, zwłaszcza dla osób chcących realizować ambitne projekty przy obsłudze klientów z wyższej półki. Jeśli więc nie jesteś zadowolony z obecnej kadry, której płacisz grosze (bo na więcej Cię nie stać), to podniesienie cen jest konieczne.