Średnioroczna inflacja na poziomie kilkunastu procent nie była widziana w naszym kraju od lat 90. XX wieku. To pokazuje, z jak poważnym problemem gospodarczym mamy do czynienia. Faktem jest natomiast, że wzrosty cen w sektorze przedsiębiorstw nie zawsze są spowodowane czynnikami obiektywnymi, np. wzrostem kosztów surowców. Wielu przedsiębiorców podnosi ceny, bo może – mamy więc tutaj do czynienia z tzw. inflacją marżową. Jeśli prowadzisz biznes i wcale nie odczuwasz znaczącego wzrostu kosztów działalności, to i tak masz prawo podnieść ceny – argumentujemy to w naszym poradniku.
To, że nie ponosisz dużo wyższych kosztów prowadzenia działalności wcale nie oznacza, że nie odczuwasz podwyżek. W końcu także robisz zakupy, ogrzewasz dom czy mieszkanie, tankujesz samochód i widzisz wszechobecną drożyznę. Jest to dobry powód, aby zwiększyć dochody z działalności, do można osiągnąć właśnie poprzez podniesienie cen.
Dziś większość konsumentów nawet nie pyta, dlaczego ceny wzrosły – po prostu je akceptuje, zwłaszcza nie mając alternatywy. Jeśli prowadzisz dobry biznes, masz porządny produkt czy usługę, to nie wahaj się podnieść cen, ponieważ w warunkach tak wysokiej inflacji każdy klient przyjmie to ze zrozumieniem.
Dlatego warto mieć z czego schodzić, prawda? Wiedząc, że czeka nas wyraźne spowolnienie, a może nawet recesja w gospodarce, należy być przygotowanym na zbliżającą się presję cenową ze strony konsumentów. Ci będą się domagać obniżek, na co firmy dziś stosujące wysokie marże będą mogły stosunkowo łatwo odpowiedzieć.