Inflacja marżowa, czyli dlaczego masz prawo podnosić ceny, choć wcale nie musisz?

Maciej Piwowski
17.05.2023

Średnioroczna inflacja na poziomie kilkunastu procent nie była widziana w naszym kraju od lat 90. XX wieku. To pokazuje, z jak poważnym problemem gospodarczym mamy do czynienia. Faktem jest natomiast, że wzrosty cen w sektorze przedsiębiorstw nie zawsze są spowodowane czynnikami obiektywnymi, np. wzrostem kosztów surowców. Wielu przedsiębiorców podnosi ceny, bo może – mamy więc tutaj do czynienia z tzw. inflacją marżową. Jeśli prowadzisz biznes i wcale nie odczuwasz znaczącego wzrostu kosztów działalności, to i tak masz prawo podnieść ceny – argumentujemy to w naszym poradniku.

Nie jesteś tylko przedsiębiorcą, ale też konsumentem

To, że nie ponosisz dużo wyższych kosztów prowadzenia działalności wcale nie oznacza, że nie odczuwasz podwyżek. W końcu także robisz zakupy, ogrzewasz dom czy mieszkanie, tankujesz samochód i widzisz wszechobecną drożyznę. Jest to dobry powód, aby zwiększyć dochody z działalności, do można osiągnąć właśnie poprzez podniesienie cen.

Nie będzie lepszego momentu na podniesienie cen

Dziś większość konsumentów nawet nie pyta, dlaczego ceny wzrosły – po prostu je akceptuje, zwłaszcza nie mając alternatywy. Jeśli prowadzisz dobry biznes, masz porządny produkt czy usługę, to nie wahaj się podnieść cen, ponieważ w warunkach tak wysokiej inflacji każdy klient przyjmie to ze zrozumieniem.

Wkrótce trzeba będzie zacząć obniżać ceny

Dlatego warto mieć z czego schodzić, prawda? Wiedząc, że czeka nas wyraźne spowolnienie, a może nawet recesja w gospodarce, należy być przygotowanym na zbliżającą się presję cenową ze strony konsumentów. Ci będą się domagać obniżek, na co firmy dziś stosujące wysokie marże będą mogły stosunkowo łatwo odpowiedzieć.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie