Dlaczego Twoi klienci nie obrażą się na podniesienie cen?

Maciej Piwowski
31.03.2021

Chyba każdy przedsiębiorca choć raz stanął przed poważnym dylematem: podnieść ceny czy nie? Takie decyzje są dość trudne, zwłaszcza w sytuacji, gdy działasz w mocno konkurencyjnej branży. Możesz się obawiać, że klienci nie zaakceptują podwyżek i pójdą do kogoś innego, ale w większości przypadków nie mają z tym problemu. Sprawdź, dlaczego klienci z reguły nie obrażają się na podniesienie cen.

Cenią sobie jakość

Dla poważnych klientów cena naprawdę ma drugorzędne znaczenie. Jeśli boisz się podnieść stawki dla stałych odbiorców Twoich produktów lub usług, którzy są bardzo zadowoleni z dotychczasowej współpracy, to schowaj te obawy do kieszeni.

Klienci mogą oczywiście zapytać, z czego wynika podwyżka, ale jeśli przedstawisz logiczne argumenty (inflacja, drożejące koszty pracy i materiałów etc.), to nie będzie z tym żadnego problemu. Jeśli część klientów się wycofa, to najwyraźniej nie było warto trzymać ich przy sobie – w ich miejsce pojawią się inni.

Sami też podnoszą ceny

Jeśli obsługujesz przede wszystkim przedsiębiorców, a nie klientów indywidualnych, to możesz mieć pewność, że oni także podnieśli i regularnie podnoszą ceny swoich usług i produktów. Twoja podwyżka zostanie przez nich po prostu przerzucona na kolejnych klientów – w przyrodzie, a już szczególnie w biznesie, nic nie ginie.

W przypadku współpracy B2B stawka podwykonawcy jest często traktowana wyłącznie orientacyjnie, ponieważ pozwala tylko ustalić własne ceny dla odbiorców końcowych. Dlatego możesz być pewny, że Twoi klienci – przynajmniej większość z nich – są przygotowani na podwyżki.

Dostrzegają inne korzyści ze współpracy

Szczególnie stali klienci bardzo rzadko zgłaszają sprzeciw w stosunku do informacji o podniesieniu cen. Jeśli dotychczasowa współpraca układała się wzorowo, to nie ma przecież sensu jej kończyć tylko po to, aby zaoszczędzić kilkaset złotych w skali miesiąca.

Uwierz, że dla Twoich klientów dużo bardziej problematyczne byłoby szukanie nowego wykonawcy czy producenta. Tutaj w grę wchodzą zupełnie inne korzyści, jak zaufanie, terminowość, wypracowany model rozliczeń – nieco wyższe ceny na pewno tego nie przysłonią.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.