Jak uniknąć opóźnień w płatnościach? Sprawdzone metody do zastosowania od zaraz

Zatory płatnicze są ogromnym problemem większości polskich firm. Zdarza się, że jedna nieopłacona w terminie faktura paraliżuje pracę całego przedsiębiorstwa i stawia płynność finansową biznesu pod dużym znakiem zapytania. Walka z nierzetelnymi kontrahentami nie jest łatwa, ale warto ją podjąć, bo w końcu to nie oni ponoszą konsekwencje swojej opieszałości. W tym poradniku znajdziesz gotowe rozwiązania, które możesz wdrożyć w swojej firmie praktycznie od zaraz.

Opłata z góry

To najskuteczniejszy sposób, który jednak budzi sporo kontrowersji w biznesie. Nie wszystkie firmy zgadzają się na to, by opłacać faktury z góry. W niektórych branżach, gdzie w grę wchodzą zamówienia na duże sumy, takie rozwiązanie jest też praktycznie niewykonalne. Wówczas jednak warto przynajmniej pobierać część opłaty z góry lub zastosować system rachunku powierniczego.

Skrócenie terminu płatności

Kontrahent regularnie spóźnia się z płatnością za fakturę 30-dniową? Kolejny dokument niech uwzględnia płatność w ciągu 14 lub 7 dni. Nie ma żadnego powodu, abyś szedł na rękę nierzetelnemu klientowi. W grę wchodzi tutaj także działanie czysto psychologiczne. Faktury ze zbyt odległym terminem płatności zawsze są odkładane „na potem”, przez co czasami się o nich zapomina. Krótszy termin motywuje do tego, by opłacić należność od ręki.

Informacja o karnych odsetkach

Można ją umieścić na fakturze lub rozesłać do kontrahentów oficjalną wiadomość o naliczaniu karnych odsetek za opóźnienia w płatnościach. Taki „bat” zwykle jest bardzo skuteczny, bo przecież nikt nie chce ponosić finansowej odpowiedzialności za swoją opieszałość. Bardzo ważne jest też, aby nie rzucać słów na wiatr. Gdy kontrahent nie opłaci faktury w terminie, nałóż na niego karne odsetki, choćby minimalne. Oczywiście taki tryb postępowania musi zostać uwzględniony w umowie między stronami.

Pieczątka windykacyjna

To bardzo skuteczny sposób na nierzetelnych płatników. Pieczątka windykacyjna robi wrażenie, zwłaszcza jeśli zawiera logo znanej firmy odzyskującej długi. Czym innym jest przecież zaleganie z płatnością Janowi Kowalskiemu, a czym innym firmie, która znajduje się pod skrzydłami profesjonalistów w dziedzinie windykacji. Pieczątka powinna znaleźć się na każdej fakturze, którą wysyłasz do nierzetelnego kontrahenta.

Największym błędem, jaki możesz popełnić, jest pokorne akceptowanie faktu, że klienci Cię lekceważą i robią sobie z Ciebie darmowego pożyczkodawcę. Szanuj swoją pracę, bądź stanowczy, nie pozwalaj sobie na powstawanie zatorów płatniczych. Masz do tego pełne prawo.

Porada: Sprawdź jak skutecznie reklamować firmę... tutaj →
szczegółowy plan działań

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Poradniki dla firm1
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.