Jeśli w ostatnim czasie kontaktowałeś się z różnymi agencjami reklamowymi w sprawie stworzenia nowej strony internetowej dla Twojej firmy, to na 100% spotkałeś się z tajemniczym pojęciem „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Nie wszystkie agencje tłumaczą, o co w tym chodzi, dlatego masz prawo czuć się nieco zagubiony. Przeczytaj nasz poradnik, z którego dowiesz się, czym jest strona RWD i dlaczego nie możesz zrezygnować z tej technologii.
Nie będziemy Cię zanudzać webmasterskimi teoriami. Musisz wiedzieć jedynie, że strona wykonana w technologii RWD jest poprawnie wyświetlana na ekranie urządzenia mobilnego, np. smartfona czy tabletu.
Dobrze wiesz, że takie ekrany są znacznie mniejsze niż np. monitor komputera. Dlatego nie są w stanie czytelnie wyświetlić strony, która została zaprojektowana z myślą wyłącznie o desktopach. Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś wejść na jakąś przestarzałą stronę za pośrednictwem smartfona i „szczypać” ekran, by powiększyć test. Przyznasz, że nie jest to zbyt wygodne.
Dla większości użytkowników smartfonów i tabletów taka sytuacja jest niedopuszczalna. Dlatego firmy, których strony nie są RWD, czyli nie można z nich wygodnie korzystać na urządzeniu mobilnym, są po prostu niewiarygodne i szkoda sobie zaprzątać głowę ich ofertą. Nie chcesz, aby Twój biznes był postrzegany w ten sposób, prawda?
Technologia RWD stała się już obowiązującym standardem, dlatego większość profesjonalnych agencji nie dolicza dodatkowej opłaty za jej zastosowanie. Wykonawcy stron wychodzą bowiem z prostego założenia, że nikt rozsądny i tak nie zamówi dziś nieresponsywnej witryny. Dlatego RWD jest już wliczone w bazową cenę usługi.
Z drugiej jednak strony możesz się spotkać z ofertą stworzenia witryny za bardzo niską cenę. W takiej sytuacji sam dopytaj, czy wykonawca na pewno zamierza zaprojektować ją w technologii RWD. Jeśli nie, to nie ma sensu dalej się z nim kontaktować – na 100% jest to amator, który nie rozumie potrzeb współczesnego biznesu.
Zagłębiając się w temat prawdopodobnie zaczniesz się zastanawiać, czy rozsądniej nie będzie od razu zlecić produkcji strony mobilnej. Owszem, jest to ciekawe rozwiązanie, które jednak nie zawsze ma sens. W praktyce większość firm może poprzestać na technologii RWD, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów. Mobilne strony www są przeznaczone raczej dla e-sklepów i dużych portali internetowych – w przypadku takich podmiotów wygoda korzystania z witryny ma kluczowe znaczenie.
Teraz wiesz już, o co chodzi z tym RWD. Jesteś lepiej przygotowany do rozmów z agencjami oferującymi Ci wykonanie strony internetowej firmy. Pamiętaj, aby przy wyborze nie kierować się tylko ceną!