Responsive Web Design: dlaczego wszystkie agencje reklamowe Ci to proponują?

Mateusz Rąbalski
13.11.2018

Jeśli w ostatnim czasie kontaktowałeś się z różnymi agencjami reklamowymi w sprawie stworzenia nowej strony internetowej dla Twojej firmy, to na 100% spotkałeś się z tajemniczym pojęciem „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Nie wszystkie agencje tłumaczą, o co w tym chodzi, dlatego masz prawo czuć się nieco zagubiony. Przeczytaj nasz poradnik, z którego dowiesz się, czym jest strona RWD i dlaczego nie możesz zrezygnować z tej technologii.

Responsywna strona internetowa: a co to takiego?

Nie będziemy Cię zanudzać webmasterskimi teoriami. Musisz wiedzieć jedynie, że strona wykonana w technologii RWD jest poprawnie wyświetlana na ekranie urządzenia mobilnego, np. smartfona czy tabletu.

Dobrze wiesz, że takie ekrany są znacznie mniejsze niż np. monitor komputera. Dlatego nie są w stanie czytelnie wyświetlić strony, która została zaprojektowana z myślą wyłącznie o desktopach. Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś wejść na jakąś przestarzałą stronę za pośrednictwem smartfona i „szczypać” ekran, by powiększyć test. Przyznasz, że nie jest to zbyt wygodne.

Dla większości użytkowników smartfonów i tabletów taka sytuacja jest niedopuszczalna. Dlatego firmy, których strony nie są RWD, czyli nie można z nich wygodnie korzystać na urządzeniu mobilnym, są po prostu niewiarygodne i szkoda sobie zaprzątać głowę ich ofertą. Nie chcesz, aby Twój biznes był postrzegany w ten sposób, prawda?

Strona RWD nie musi być droższa

Technologia RWD stała się już obowiązującym standardem, dlatego większość profesjonalnych agencji nie dolicza dodatkowej opłaty za jej zastosowanie. Wykonawcy stron wychodzą bowiem z prostego założenia, że nikt rozsądny i tak nie zamówi dziś nieresponsywnej witryny. Dlatego RWD jest już wliczone w bazową cenę usługi.

Z drugiej jednak strony możesz się spotkać z ofertą stworzenia witryny za bardzo niską cenę. W takiej sytuacji sam dopytaj, czy wykonawca na pewno zamierza zaprojektować ją w technologii RWD. Jeśli nie, to nie ma sensu dalej się z nim kontaktować – na 100% jest to amator, który nie rozumie potrzeb współczesnego biznesu.

RWD czy strona mobilna?

Zagłębiając się w temat prawdopodobnie zaczniesz się zastanawiać, czy rozsądniej nie będzie od razu zlecić produkcji strony mobilnej. Owszem, jest to ciekawe rozwiązanie, które jednak nie zawsze ma sens. W praktyce większość firm może poprzestać na technologii RWD, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów. Mobilne strony www są przeznaczone raczej dla e-sklepów i dużych portali internetowych – w przypadku takich podmiotów wygoda korzystania z witryny ma kluczowe znaczenie.

Teraz wiesz już, o co chodzi z tym RWD. Jesteś lepiej przygotowany do rozmów z agencjami oferującymi Ci wykonanie strony internetowej firmy. Pamiętaj, aby przy wyborze nie kierować się tylko ceną!

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie