Nazwa firmy na potrzeby wpisu w CEIDG-1. Jakie musi spełniać warunki?

Mariusz Siwko
08.09.2022

Firma bez nazwy? To nienajlepszy pomysł, a już na pewno nie wtedy, gdy planujesz rozwijać swój biznes i chcesz zadbać o jego rozpoznawalność. W takiej sytuacji potrzebujesz unikalnej, atrakcyjnej nazwy, w oparciu o którą ruszy proces budowania silnej marki biznesowej. Pamiętaj przy tym, że nazwa firmy musi spełniać konkretne wymagania na potrzeby wpisu w CEIDG-1. Najważniejsze z nich omawiamy w naszym poradniku.

Musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy

Z punktu widzenia obowiązujących przepisów nazwą firmy prowadzonej przez osobę fizyczną zawsze jest jej imię i nazwisko. Innymi słowy: aby uzyskać wpis do CEIDG-1 wystarczy, że nazwiesz swoją firmę np. „Jan Kowalski”. Oczywiście nie jest to dobre posunięcie pod kątem wizerunkowym i budowania marki, dlatego konieczne jest dodanie do nazwy wyróżnika biznesu.

Dalsza część nazwy może mieć praktycznie dowolne brzmienie. Ważne jest tylko to, aby w nazwie zawsze znalazło się imię i nazwisko właściciela biznesu, które jest wymagane na potrzeby kontaktu z urzędami czy wystawiania faktur. W relacjach handlowych można się natomiast posługiwać nazwą skróconą, bez personaliów przedsiębiorcy.

Nie może zawierać elementów, których nie da się zapisać za pomocą klawiatury

To wskazówka dla przedsiębiorców, którzy celują w bardzo kreatywną nazwę i np. chcieliby, aby była zapisywana alfabetem chińskim. Takiej nazwy nie da się zarejestrować w CEIDG-1, ponieważ urzędnik nie będzie w stanie jej zapisać na klawiaturze.

Nie może być w żaden sposób obraźliwa

Stąd od razu daruj sobie wymyślanie nazw o dwuznacznym brzmieniu, wulgarnych, przywołujących nieprzyzwoite skojarzenia czy po prostu zawierających słowa wulgarne czy szkalujące (np. sklep z bronią o nazwie „Ku Klux Klan”).

Musi być unikalna

Na koniec pamiętaj o tym, że nazwa firmy powinna wyróżniać markę przedsiębiorstwa na rynku, dlatego warto się postarać i wymyślić unikalną nazwę, niefunkcjonującą w danej branży czy w ogóle w przestrzeni gospodarczej. Zarejestrowanie firmy o nazwie już istniejącej mogłoby zostać potraktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Wspomnijmy również o tym, że nazwa firmy może mieć dowolną długość i może zostać zapisana w dowolnym języku, na przykład po angielsku (oczywiście poza imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie