Jak zacząć prowadzić blog firmowy? Instrukcja krok po kroku

Maciej Piwowski
30.11.2022

Blog firmowy to dziś podstawowy kanał komunikacji marki z klientami – również potencjalnymi. Można go wykorzystać do prezentowania nowości w ofercie, ale przede wszystkim do przekonywania klientów o profesjonalizmie i silnym zapleczu kompetencyjnym przedsiębiorstwa (kreowanie eksperckiego wizerunku marki). Jeśli nadal nie blogujesz, to czas najwyższy nadrobić zaległości. Jak zacząć prowadzić blog firmowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję krok po kroku – to naprawdę nic trudnego.

Zacznij od sprawdzenia, czy masz moduł bloga na stronie

Blog firmowy najkorzystniej jest prowadzić na stronie firmowej/stronie sklepu, ponieważ przynosi to dobre efekty z punktu widzenia pozycjonowania witryny. Najpierw musisz się więc upewnić, czy wykonawca strony zadbał o utworzenie odpowiedniego modułu umożliwiającego publikowanie nowych artykułów z poziomu systemu CMS. Jeśli nie, to konieczne będzie dodanie takiego modułu – dzięki temu publikowaniem artykułów będzie mogła się zajmować każda osoba, która uzyska dostęp do CMS-a, na przykład właściciel firmy.

Opracuj listę tematów

Zanim zabierzesz się za blogowanie, to musisz wiedzieć, o czym chcesz pisać. Nie licz na to, że pomysły będą przychodzić same i uda Ci się pisać artykuły w sposób spontaniczny. Szybko się przekonasz, że prowadzenie bloga jest stosunkowo ciężką pracą, na pewno czasochłonną, a największy problem stanowi… brak weny.

Dlatego na samym początku warto opracować sobie listę na przykład 100 tematów, które na pewno chcesz poruszyć na blogu, interesujących Twoich czytelników, a więc także klientów.

Wybierz słowa kluczowe

Blog firmowy to potężne narzędzie SEO. Każda skuteczna strategia pozycjonowania strony internetowej uwzględnia tworzenie nowych, wartościowych artykułów. To świetny sposób na to, aby „przemycić” na stronę słowa kluczowe – i to w sposób premiowany przez roboty wyszukiwarki, które dzięki technologii AI są w stanie rozpoznawać przydatne artykuły (jak również te bezwartościowe, za które strona może zostać ukarana obniżeniem rankingu).

Na samym początku przygody z blogowaniem opracuj więc listę słów kluczowych istotnych dla Twojej branży, które mogą być punktem wyjścia do tworzenia nowych artykułów.

Opracuj strategię blogowania

Choć słowo „strategia” może Ci się wydawać użyte na wyrost, to naprawdę jest ono tutaj na miejscu. Prowadzenie bloga firmowego nie ogranicza się tylko do napisania i opublikowania artykuły. Aby odnieść rzeczywiste korzyści z blogowania, należy wiedzieć, jak często tworzyć nowe treści, kiedy je publikować, jaki styl pisania obrać, do kogo kierować artykuły, jak obszerne powinny być wpisy itd.

Dobrym pomysłem będzie stworzenie szablonu, zgodnie z którym będą tworzone i publikowane wszystkie artykuły. Pozwoli to zachować spójność wypowiedzi, co jest bardzo ważne z wizerunkowego punktu widzenia.

Rada

Promuj artykuły na zewnątrz, do czego możesz wykorzystać firmowe kanały social media czy np. newsletter.

Znajdź twórcę artykułów na blog firmowy

Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że prowadzenie bloga firmowego jest bardzo wymagające pod względem czasowym i energetycznym. Jeśli już dziś masz na głowie mnóstwo spraw, to poważnie się zastanów, czy na pewno znajdziesz przestrzeń do tworzenia nowych artykułów – może się okazać, że już po kilku tygodniach stanie się to dla Ciebie przykrym obowiązkiem, na czym ucierpi jakość i częstotliwość publikowania treści.

Może więc lepszym rozwiązaniem będzie zlecenie pisania artykułów na blog zewnętrznej agencji, która ma w tym doświadczenie i zadba o to, aby artykuły były atrakcyjne zarówno dla czytelników, jak i robotów wyszukiwarki.

Pamiętaj również, że prowadzenie bloga firmowego nie powinno być obliczone stricte na zwiększenie sprzedaży. To nie jest narzędzie reklamy. Blog służy dwóm celom: budowaniu zasięgów w wyszukiwarce Google oraz profesjonalizacji wizerunku marki. Uzbrój się w cierpliwość, nie oczekuj natychmiastowych efektów i zadbaj o dobrą jakość oraz regularność publikacji wpisów. To w końcu przyniesie dobre rezultaty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie