Nie brakuje firm, które – choć zabrzmi to dziwnie – nie przepadają za stałymi klientami. Fakt, bywają oni problematyczni, bardzo wymagający i nierzadko roszczeniowi, ale jednak stanowią bardzo cenne źródło regularnych przychodów. To niejedyny powód, dla którego warto ich pozyskiwać. Inne, w tym nie do końca oczywiste, znajdziesz w naszym poradniku.
Stały klient ma tę zaletę, że doskonale orientuje się w ofercie firmy. Zna jej produkty i usługi, dzięki czemu może z łatwością sam wybrać to, co jest mu potrzebne. Firma nie angażuje zasobów w pozyskanie klienta, tłumaczenie mu wszystkiego od początku, nie musi wspinać się na wyżyny perswazji i inwestować w marketing. To przekłada się nie tylko na oszczędność czasu, ale też pieniędzy.
Dużą zaletą wynikającą z posiadania stałych klientów jest to, że stanowią oni nieocenione źródło opinii na temat biznesu. Ktoś, kto jest związany z firmą, regularnie w niej kupuje, nie będzie mieć raczej problemu z daniem feedbacku. Takie opinie stanowią natomiast punkt wyjścia do rozwijania biznesu, wprowadzania zmian w ofercie czy cenniku. Przygodni klienci niechętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, szkoda im na to czasu, dlatego firma niekoniecznie ma pewność, czy dana osoba jest zadowolona z obsługi i samego produktu/usługi.
Choć stali klienci mają tendencję do tego, aby wymuszać na przedsiębiorcach obniżanie cen „po starej znajomości”, to jednak potrafią także bardziej docenić inne elementy oferty. Często kupują w danej firmie dlatego, że mają do niej zaufanie, są zadowoleni z jakości i cena nie ma dla nich aż takiego znaczenia. Dzięki temu firma może więcej uwagi poświęcić rozwijaniu oferty i udoskonalaniu produktów czy usług, zamiast podejmować morderczą walkę z konkurencją na ceny.
Stałego klienta dość łatwo jest przekonać do zrobienia większych zakupów czy wybrania droższej oferty. To właśnie ci, którzy kupują regularnie, są idealnym celem dla firm chcących wdrożyć zasadę up-sellingu. Wynika to z faktu, iż stały klient jest już przekonany i nie musimy mu od nowa tłumaczyć, dlaczego warto u nas kupować. Teraz można się już skupić na zacieśnianiu współpracy i stopniowym zwiększaniu sprzedaży.