Czym jest naming i kiedy warto z tego skorzystać?

Marek Szydełko
20.04.2022

Kluczowym etapem budowania marki biznesowej jest opracowanie jej nazwy. To ten element, z którym marka będzie najlepiej kojarzona przez klientów. Dobra nazwa może bardzo ułatwić proces wprowadzania marki na rynek i popularyzacji jej wizerunku. Zła natomiast narazi markę na wieczną nijakość czy wręcz niechęć ze strony grupy docelowej. Odpowiedzią na te dylematy jest naming. Dowiedz się, na czym polega ta usługa, kto ją świadczy i kiedy warto z niej skorzystać.

Co to jest naming?

Naming to sztuka wymyślania nazw, haseł i sloganów. Słowo „sztuka” nie jest tutaj użyte na wyrost, ponieważ każdy, kto kiedykolwiek próbował wymyśli np. nazwę dla swojego produktu doskonale wie, że bywa to szalenie trudnym zadaniem. Do tego stopnia, że większość firm – a na pewno dobrze zarządzanych – woli jednak skorzystać z pomocy specjalisty.

Komu należy powierzyć opracowanie nazwy, sloganu i haseł?

Namingiem zajmują się zawodowi copywriterzy, którzy mają duże doświadczenie w tworzeniu treści reklamowych, a także opracowywaniu wszelkich elementów tekstowych stanowiących fundament marki biznesowej. Jednak nie każdy copywriter oferuje naming – jest to dość wąska specjalizacja, dlatego na rynku nie ma wcale zatrzęsienia ofert.

Dobry twórca nazw, haseł i sloganów jest na wagę złota, stąd jego usługi nie są tanie. Za opracowanie nazwy firmy, bez przeprowadzania badań rynkowych, trzeba zapłacić minimum 500 złotych w podstawowym wariancie (2-3 propozycje, bazowanie na informacjach przekazanych przez klienta). Kompleksowy naming, z hasłami i sloganem marki, to już wydatek od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Kiedy powinieneś zdecydować się na profesjonalny naming?

Odpowiedź jest prosta: zawsze wtedy, gdy budujesz nową markę lub przeprowadzasz rebranding obecnej i chcesz mieć pewność, że nowa nazwa jest atrakcyjna, łatwa do zapamiętania, unikalna i tym samym wyróżniająca Twoją markę na rynku. Nie zapominaj również o sloganie i ewentualnie hasłach reklamowych.

Skorzystanie z profesjonalnego namingu jest opłacalne, ponieważ z jednej strony oszczędza mnóstwo czasu, a z drugiej eliminuje ryzyko narażenia marki na wizerunkowy szwank. Nie ma sensu na tym oszczędzać, ponieważ nazwa z reguły jest tym elementem marki, który towarzyszy jej przez cały okres istnienia.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie