Ważna zmiana przepisów BHP. Dotyczy pracy przy monitorach ekranowych

Antoni Kwapisz
13.06.2024

Od 17 listopada 2023 roku obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Jest to o tyle istotne, że po 17 maja 2024 roku na pracodawców zostały nałożone nowe obowiązki związane z BHP. Zapraszamy po szczegóły.

Nowa definicja stanowiska pracy

Nowe przepisy definiują stanowisko pracy jako przestrzeń pracy wyposażoną w:

  • Wyposażenie podstawowe, czyli monitor, klawiaturę, myszkę lub inne urządzenia wejściowe oraz oprogramowanie z interfejsem użytkownika.
  • Meble, czyli krzesło i stół.
  • Opcjonalne wyposażenie, czyli np. stację dysków, drukarkę, skaner, uchwyt na dokumenty, podnóżek itp.

W ramach nowych przepisów pracodawcy muszą zapewnić pracownikom wykonującym pracę przy monitorach ekranowych:

  • Krzesła z regulowanymi podłokietnikami;
  • Ergonomiczne biurka, zapewniające podparcie dla rąk i przedramion pod kątem prostym;
  • Przestrzeń pod biurkiem wystarczającą do swobodnego umieszczenia nóg i zmiany pozycji siedzącej.

Praca przy laptopie

W myśl nowych przepisów pracownicy korzystający z laptopów muszą mieć zapewniony:

  • Stacjonarny monitor lub podstawkę do ustawienia ekranu na wysokości oczu;
  • Dodatkową klawiaturę i myszkę dla poprawy ergonomii pracy.

Refundacja szkieł kontaktowych

Nowe przepisy umożliwiają pracownikom wnioskowanie o dofinansowanie szkieł kontaktowych na równi z okularami korekcyjnymi. Dotychczas pracodawcy mieli obowiązek zapewnienia tylko okularów korygujących, jeśli badania wykazywały konieczność ich noszenia podczas pracy przed monitorem ekranowym.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie