Przejawy lekceważenia zasad BHP w firmie

Marek Szydełko
11.05.2021

Nie jest tajemnicą, że najważniejszym kryterium zatrudnienia się w danej firmie są warunki płacowe. Coraz więcej osób zwraca jednak uwagę także na inne kwestie, w tym związane z bezpieczeństwem i higieną wykonywanej pracy. Jeśli jest to dla Ciebie istotne, ale masz wątpliwości, czy Twój pracodawca przypadkiem nie lekceważy zasad BHP, to zwróć uwagę na te sygnały.

Brak środków ochrony osobistej

Jeśli zatrudniłeś się do pracy fizycznej lub wymagającej kontaktu z potencjalnie niebezpiecznymi czynnikami, a pracodawca nie zapewnił Ci markowych środków ochrony osobistej, to możesz mieć pewność, że kwestie BHP są w tej firmie traktowane po macoszemu. Przypomnijmy, że do środków ochrony osobistej zaliczamy m.in.:

  • rękawice,
  • okulary,
  • nauszniki,
  • ubranie robocze,
  • obuwie robocze.

Pamiętaj, że pracodawca może zlecić Ci zakup tych środków ochrony we własnym zakresie, przy czym musi to sfinansować – np. w formie dodatku do pensji.

Niska ergonomia pracy w biurze

Kwestie BHP są nagminnie lekceważone na stanowiskach biurowych. Wydaje się, że w ciepłym biurze pracownik nie jest narażony na żadne szkodliwe czynniki, ale to tylko pozory. W rzeczywistości przepisy BHP wymagają, aby m.in. zapewnić pracownikowi ochronę przed zwyrodnieniami kręgosłupa, co z kolei wymaga ergonomicznego rozplanowania stanowisk.

Jeśli więc widzisz, że pomieszczenie biurowe jest przepełnione, a Twoje biurko zagracone różnymi sprzętami, to taka sytuacja nie wróży dobrze i świadczy o lekceważeniu podstawowych zasad BHP.

Brak instruktażu stanowiskowego

Instruktaż stanowiskowy jest obowiązkowy nawet wtedy, gdy wieloletni pracownik firmy jest przenoszony na nowe stanowisko pracy. Wielu pracodawców jednak to lekceważy, poświadczając przeprowadzenie instruktażu, choć nic takiego nie miało miejsca.

Zwróć na to baczną uwagę, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca nie może Cię dopuścić do wykonywania obowiązków zawodowych bez wcześniejszego przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego.

Niesprawne narzędzia i urządzenia

Tutaj sprawa jest prosta. Jeśli pracodawca udostępnia Ci niesprawne, wadliwe czy zużyte narzędzia, a na zwrócenie mu uwagi tylko wzrusza ramionami, to z BHP w tej firmie nie jest zbyt ciekawie. Możliwe, że takie sytuacje są na porządku dziennym, co prędzej czy później prawdopodobnie doprowadzi do poważnego wypadku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie