Firmowe biuro tylko w teorii jest bardzo bezpiecznym środowiskiem pracy. W rzeczywistości występuje w nim wiele potencjalnych czynników ryzyka, szczególnie pożarowych. Sprawdź, jakie są podstawowe źródła pożaru w przestrzeni biurowej.
Nieprawidłowo działające lub przeciążone urządzenia elektryczne, takie jak komputery, drukarki, kserokopiarki itp., zwłaszcza podłączone do wspólnego gniazdka, mogą stać się przyczyną pożaru w biurze.
To standardowy problem diagnozowany w wielu biurach. Podłączanie zbyt wielu urządzeń do jednej listwy zasilającej może prowadzić do przeciążenia i przegrzewania, co zwiększa ryzyko pożaru.
Czyli m.in. pozostawione zapalniczki czy zapałki, a także palniki kuchenki gazowej w aneksie kuchennym, mogą być bezpośrednią przyczyną pożaru.
Palenie tytoniu
Choć w większości biur obowiązuje dziś zakaz palenia, to wielu pracodawców wydziela np. specjalne kabiny czy przestrzenie dla palaczy. Przyczyną pożaru mogą być m.in. niedokładnie ugaszone niedopałki.
To jedno wielkie źródło zagrożeń pożarem, co wynika przede wszystkim ze znajdujących się w aneksie urządzeń. Mikrofalówki, czajniki elektryczne i inne urządzenia kuchenne używane w biurowych kuchniach mogą stać się źródłem pożaru w przypadku nieprawidłowego użytkowania lub awarii.
W biurze ich nigdy nie brakuje, a mamy tutaj na myśli przede wszystkim papier, kartony, niektóre materiały biurowe czy preparaty chemiczne (np. do czyszczenia powierzchni), których zapalenie się prowadzi do szybkiego rozprzestrzeniania się ognia.
Takie ryzyko istnieje nie tylko w starych budynkach biurowych. Awaria lub błędny montaż niektórych elementów instalacji elektrycznej może spowodować pożar, który w środowisku biurowym rozprzestrzenia się błyskawicznie.