Pracodawca, który zapewnia pracownikom odzież roboczą i środki ochrony osobistej, musi sobie zdawać sprawę z tego, że te elementy wymagają okresowej wymiany. Pytanie tylko, czy istnieje termin przydatności odzieży roboczej? Co na ten temat mówią przepisy? Sprawdź to w naszym artykule.
Większość środków ochrony osobistej ma fabryczny termin przydatności, który został określony przez producenta. Jest to nadrzędna informacja dla pracodawcy, który powinien dopilnować, aby pracownicy nie korzystali z przydzielonych im środków dłużej, niż wynika to z ustalonego terminu.
W takiej sytuacji termin przydatności odzieży roboczej i innych środków ochrony osobistej jest uznaniowy, a przepisy w żaden sposób tego nie regulują. Zarówno odzież, jak i środki ochrony, muszą po prostu spełniać swoją funkcję, czyli być wolne od wad, zapewniać bezpieczeństwo i komfortowe warunki pracy.
Co ważne, pracodawca określający przewidywane okresy użytkowania odzieży roboczej i środków ochrony osobistej, musi o tym poinformować pracowników czy to w regulaminie pracy, czy w ramach osobnego zarządzenia (wówczas pracownicy będą wiedzieć, kiedy przysługuje im np. nowy przydział odzieży roboczej).